Nieuws

Emoties zijn van onschatbare waarde. Ook in je werk!

Veel van mijn cliënten hebben moeite om emoties te voelen. Ze ervaren emoties als grillig of vinden het veel te soft om zich daar mee bezig te houden. Sommigen zijn zelfs bang voor emoties. Argumenten die ik dan hoor zijn bijvoorbeeld: ‘Als je emoties eenmaal gaat voelen, weet je maar nooit of je ze nog wel in de hand kunt houden!’ en ‘Aandacht geven aan emoties? Ik heb wel wat beters te doen!’

Kortom, voor veel mensen is het hebben van emoties vaak maar lastig. En dat geldt zeker op je werk. Herkenbaar?

Economische waarde

Toch zijn emoties van waarde. Ze kunnen je bijvoorbeeld vertellen hoe de vlag er intern bij staat. Emoties zorgen er daarnaast ook voor dat we niet alleen maar als robotten informatie uitwisselen met elkaar. Dankzij emoties kun je je met anderen verbinden. Dus ook met jouw eigen klanten. En dan worden emoties opeens van economische waarde. Want Als je kunt ‘aanvoelen’ wat de klant wil, kan je meer afgestemd op wat de klant wil. Dat resulteert in meer verkoop en dus ook meer omzet. In dat geval worden emoties van onschatbare waarde!

Pijnlijke stilte

Laatst hoorde ik een bijzonder ongelukkig voorbeeld van een cliënt die product manager is. Hij ging een klant bellen. Zoals hij netjes geleerd had, vroeg hij aan de klant of het schikte dat hij op dat moment belde. Tot zijn verbazing antwoordde de klant dat hij die vraag fijn vond, want de klant had net gehoord dat zijn vader was overleden! Mijn cliënt hoorde zichzelf denken: ‘nu moet ik iets aardigs zeggen’, en viel stil. Aan de andere kant van de lijn bleef het ook stil.

Mijn cliënt wist dat de stilte pijnlijk begon te worden, maar wist niets te bedenken wat hij voor meelevends kon zeggen. Hij had enorm veel kennis van zaken en was enorm getraind om snel te schakelen in zijn hoofd. Maar hij kon niet onder druk ‘afdalen’ naar zijn gevoel om het juiste antwoord te vinden. Zijn comfortzone was zijn hoofd. Daarbuiten was het voor hem lastig om zich te begeven.

Je snapt het al, de stilte werd te lang, de situatie werd al te pijnlijk en uiteindelijk liep het contact met deze klant niet meer soepel. En dat was nóg pijnlijker, ook voor de business.

Afdalen naar je gevoel

Als mijn cliënt had geleerd om af te stemmen op zijn gevoel en daar makkelijk even had durven zijn met zijn aandacht, dan had hij even kunnen ‘afdalen’ naar zijn gevoel en zijn compassie. En dan had hij makkelijk kunnen voelen en iets medelevends tegen zijn klant kunnen zeggen. Maar hij was, net als zovelen, niet comfortabel met het hanteren van zijn eigen emoties. Laat staan met die van de klant. En dat is jammer! Want zo loop je ondanks een zeer goed werkend hoofd toch nog kansen mis. En blijken bijzaken toch nog ‘hoofd-zaken’ geworden te zijn.

Herken je dat ook, dat je niet makkelijk omgaat met je emoties? En wil je juist goed leren omgaan met je emoties, zodat je ze juist als een kracht kan inzetten in je werk? Gun jezelf om dat bij mij eenvoudig te leren. Deze investering gaat beslist je leven lang mee!

Bekijk hier mijn 8 sessies traject of meld je aan voor een gratis intake gesprek

06 28 67 63 19